Feeds RSS
Feeds RSS

Sunday, March 8, 2009

xboleh ke yang baik itu untuk yang baik?

alkisah...

zali, seorang penternak kambing yang juga hanya orang kampung memiliki ciri2 yang sgt diidam2kan oleh semua perempuan..
dia seorang yang soleh, taat kpd Allah dan juga ibu bapanya..

dalam diam, dia diminati oleh seorang gadiz kampung, maria yang juga kawan baiknya dari kecil..
maria juga seorang gadiz yang diidamkan lelaki mungkin..
amat sesuai digandingkan bersama zali..

tp jodoh pertemuan, ajal maut..semuanya di tanganNya..

zali telah dijodohkan dengan myra, seorang gadiz bandar gara2 perjanjian ayah masing2..
personaliti myra jauh sekali berbeza dengan zali..
myra berasal dari keluarga yang sgt kaya..
myra bebas keluar malam dan menghadirkan diri di club2 di KL
mabuk, club, lelaki..semua adalah perkara biasa bg myra..
semuanya di luar pengetahuan ibu bapanya..

tentang perjanjian ayahnya, zali hanya berserah..
baginya, apa yang terbaik utk kedua ibu bapanya, dia tetap akan akur walaupon tidak dipaksa oleh ayahnya..

tetapi, bg myra, dia sebolehnya menentang tentang pejanjian ayahnya yang juga kolot baginya tentang "arranged marriage"
tetapi, dia x mempunyai kekuatan untuk melanggar perintah ayahnya yang tegas itu..

tanpa diduga..myra mengandung anak luar nikah..
dia menyatakan hal itu pada zali..
tetapi zali tetap menerima myra sbg isteri dgn hati yang terbuka
hanya untuk menutup malu keluarga myra dan juga myra..

tapi alam perkahwinan zali bukanlah seperti yang diidam2 kannya..
myra bukan setakat xmenghormati zali sbg suami walaupon zali telah bekorban utknya..
tp tempat tidur zali juga bukan di sisi myra
hanya di atas lantai depan katil myra yang bersaiz 'king' itu..

zali hanya mampu bersabar..
dia menurut semua nasihat dari kedua ibu bapanya..
tidak pernah sekali dia meninggikan suara untuk menegur myra..
teguran zali yang begitu mendamaikan disambut dingin oleh myra
dan dalam keadaan marah, myra terjatuh tangga dan keguguran..

tetapi, walaupon belum tamat tempoh 'pantang' myra, dia tetap hadir ke club2..

satu malam,
zali: awak nak ke mana ni myra?
myra: eh, suka hati saya la..
zali: dah pukul 11 malam ni..esok ajelah jumpa..
myra: sejak bila awak pandai nak menegur saya ni?
zali: kalau mcm tu, meh saya hantarkan awak k?
myra: X PAYAH!!!

dalam keadaan mabuk, myra telah terlibat dlm kemalangan..
yang menyebabkan dia patah tgn dan sebagainya
zali, seorang suami yg mulia, tetap menjaga myra seikhlas hatinya..

sejak kejadian itu, myra telah berubah..
tetapi sygnya, utk kali pertama mereka solat berjemaah..
zali meninggal dunia sebaik memberi salam kedua...
tetapi myra bersyukur kerana sempat mengandungkan anak zali.....

-TAMAT-

RINDU BERTASBIH..
cerita yang baru aku tgk td..cerekarama tv3
amat menyentuh perasaan k!!!

zali...lelaki yang terlalu baik..
tetapi, dia dapat isteri yang terlalu jauh darjatnya..
dr segi harta, maupun agama...
mungkin dia menolak jodoh yang baik (maria) dia mendapat jodoh begitu..
tapi, kehendak ibu bapa didahulukan..bukankah itu lebih mulia?

"lelaki yang baik itu adalah untuk perempuan yang baik..dan sebaliknya.."

ini yang sering kita perkatakan kn?
tp rencana Allah tu maha adil..
lelaki sebaik zali..dijodohkan dengan perempuan seperti myra..
di mana silapnya zali??
tetapi, jodoh mereka mengubah segalanya tentang myra..

bukankah perkahwinan itu untuk melengkapkan pasangan masing2?
inilah yang mahu ditonjolkan penerbit..

dan x semua arranged marriage tu x bahagia..
kadang2 kita terlupa yang emak dan ayah kita makan garam terlebih dahulu
kadang2, mereka nampak apa yang terbaik untuk kita yang kita sendiri x sedar..
berdoalah..Allah itu Maha Mendengar...

ada 1 hadith untuk kita renung2kan
bunyinya lebih kurang cmni...
"x mengapa jika kakimu sakit..tapi bukan hatimu..kerana, jika kakimu yang sakit, mungkin kamu hanya tidak dapat berjalan..
tetapi jika hatimu sakit..kamu mungkin xakan menemui kebahagiaan..."


*Ya Allah, kurniakanlah aku lelaki seperti ini untuk melengkapkan diri hambaMu yang
serba kekurangan ini...*

15 comments:

hafizuddin said...

yei ~ daku tgk ceriter ini

ZirCon gurL said...

wuuu...best kan apy..
hampir nanges daku..haha~

hafizuddin said...

x bes pn ...

ZirCon gurL said...

ces...bes gak bgku...

nUrHiDaYaH said...

aku x tgk lak cite ni..
huhu..
akak aku dok sibuk buka astro,nk tgk af..
cis,rugi tol x tgk!

ZirCon gurL said...

ala, ko x tgk ke dayah..huhu
rugi2..adei..
aku ingt ko tgk, sbb de tv baru kan..haha~
tu sbb aku x msg ko..hehe

mr cekodok said...

ade x org share cte ni kt dc?
nk tgk jgak

ZirCon gurL said...

shuk cr la nnt..xpon request je kt dc..nnt derang donlod la..hehe

hafizuddin said...

semangat ~

andeliana said...

thx dear sbb lawat page saye...aah lagu tu utk cerita ni...saya pon nak nanges tgk cte ni..same2 la kite doa utk dpt psgn yg terbaik utk kite k...tc

ZirCon gurL said...

thanx andy cz lawat gak my page
same2 kte doakan k?
tk care~
=)

hafizuddin said...

hoho , klu dia ske .. aku pn nk ske gak la .. ahah ~

ZirCon gurL said...

k eley apy, dan2 la ang nak suka
tp elok la, apa dia suka,ang kna suka gak!!hihi

Nur Iman said...

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dgn kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dr kebajikan) yg diusahakannya dan mendapat siksa (dr kejahatan) yg dikerjakannya..." (2:286)

Hehe..kena kn ayat ni dgn situasi zali?Allah xkan uji dia melainkan dia yg sanggup..

Dan setiap yg blaku tu ada hikmah di sebaliknya.Hanya org yg berfikir akn mendapat petunjuk dan jawapannya..insyaAllah

~tgk jugak =D~
i add ur blog into my list =)
"bila orang suka membaca tulisan kita,maka gunakan kelebihan tersebut sebaiknya.itulah logam kita.melalui tulisan kita memberi kebaikan kpd org lain.." =)
thanks dzeti =)

ZirCon gurL said...

tulisan2 tu sgt memberikan smngt..
thanx a lot~